Het eerste CE Café over ruwe diamanten, grotschilderingen en paperclips

Een fotografieproject waarbij je in de huid kruipt van het meisje met de parel. Hoe voelde ze zich toen Johannes Vermeer haar schilderde en hoe zag haar leven eruit? Een eigen stilleven maken, geïnspireerd op een 17e eeuwse kunstenares. Meteen tijdens die gelegenheid iets leren over het gilde en waarom vrouwen daar niet bij mochten. Of wat dacht je van leren over trots, over groepsgevoel en over burgerschap door te kijken naar de schaatsende Nederlandse mannen op de Olympische spelen. Luisteren naar de opa van de juf over hoe hij als 10-jarig jongetje de oorlog in Rotterdam heeft beleefd.

Het zijn enkele van de voorbeelden die verteld werden tijdens het eerste CE Café, een initiatief van Mooi Werk. Renée van Eijk, leerkracht van groep 7 in Rotterdam-Feijenoord, finalist van Leraar van het Jaar-verkiezing 2015, bestuurslid van Leraren met Lef en onderdeel van de denktank Ons Onderwijs 2032, hield een lezing over hoe zij kunst en cultuur integreert in haar lessen. Hoe ze een mix maakt tussen kunst en aardrijkskunde of tussen geschiedenis, taal en cultuur. Met simpele voorbeelden laat zij zien hoe iedere leraar meer kunst in de klas kan krijgen. Zo vertelde ze aan haar klas over het ontstaan van beeldende kunst in grotten en kinderen onder hun tafel een eigen grottekening maakte. Dat ze iedere week kunstgeschiedenislessen geeft en dat door het kunst en cultuuronderwijs soms de ruwe diamanten worden geslepen.

Maar ook haar inspiratiebronnen om dit te doen, vertelde Renée. Dat een kind op 2-jarige leeftijd meer functies voor een paperclip weet te verzinnen, dan een kind van 12 jaar. En dat leerkrachten zich daar bewust van moeten zijn. Het onderwijs moet kinderen stimuleren om creatief te zijn en te blijven en niet om dat eruit te krijgen.

Want kunst en cultuur is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Leerlingen moeten opgeleid worden voor beroepen waarvan we het bestaan nog niet weten. De technologie gaat sneller dan dat wij het kunnen bijhouden. In de ontwikkeling moet het daarom gaan over samenwerken, problemen oplossen, het aanvoelen van sfeer in een groep, behulpzaam zijn of juist de leiding nemen. Kunst kan daarbij ingezet worden en geeft kinderen meer zelfvertrouwen en stelt ze in staat om zich beter uit te drukken.

Renée van Eijk vertelde haar bevlogen verhaal aan veertig aanwezige leerkrachten, kunstvakdocenten, beleidsmedewerkers en educatief medewerkers van culturele instellingen. Het volgende CE Café is op 23 maart.